2012-05-08
 12:18:49

Saftiga stora blåbärsmuffins

Jag är en sådan person som kan gå och längta efter riktigt stora och saftiga muffins. Dessa är en av dom bästa jag lyckats få ihop med just blåbär. Det går utmärkt att byta ut blåbären mot hallon, björnbär eller andra frysta bär/frukter.


Till 6 st stora formar behöver du följande:

4 dl mjöl
1 ½ dl socker
4 tsk bakpulver
2 krm salt
2 tsk vaniljpulver (räcker med ½ tsk bourbone vanilj)
1 dl marsanpulver (sådan man gör vaniljsås av)
1 stort eko ägg
3 dl mjölk
1 dl vanlig matolja
ca 1-2 msk blåbär per muffinsform

Florsocker

Sätt ugnen på 175. Blanda alla torra ingredienser väl. Vispa ägg, mjölk och olja i ca 1-2 minuter.
Sikta i de torra ingredienserna och blanda till en smet.
Fyll formarna med ca 2 msk smet. Lägg i 1 msk blåbär och ytterligare 1 msk smet. Ha i 1 msk blåbär till och 1-2 msk smet till. Fördela smeten på samma sätt i resten av formarna. Grädda i ca 25-30 min mitt i ugnen. Har du mindre muffinsformar så blir gräddtiden något kortare. ca 15-20 min...

Ta ut från ugnen och ut från formen direkt. Pudra med florsocker och låt muffinen svalna.


Bjud till fika och njut :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: