2012-08-08
 10:39:30

Extra saftiga bullar dom bästa någonsin!

 
 
Ingredienser:

Deg:
50 g jäst
150 g smör (rumsvarmt)
2.5 dl vispgrädde,
2.5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
3 st äggulor
ca 12 dl liter vetemjöl (Finax Monitoba Cream helst eller Vetemjöl Special).

Smula ner jästen (jag använder torrjäst) i en degbunke, blanda mjölk och grädde, värm till fingervarmt, och häll den över jästen, rör om tills jästen löst sig. Rör ner socker, kardemumma, äggulorna, smöret (rumsvarmt) och lite i taget av mjölet. När du hält i 2-3 dl mjöl tillsätt saltet fortsätta arbeta degen smidig. Degen ska vara lösare än vanligt men lossna från bunken. Låt degen jäsa i ca 30-40 minuter. Kavla ut degen till en rektangular platta på ett mjölat bakbord, bred på rikligt med fyllning och pudra på kanel. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker eller låt valna, pensla på lite smör och strö över vanligt socker. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter i ca 250 grader. Låt svalna på galler.
 
Jag fyllde mina med mandelmassa som jag blandat med smör. Pudrade dom med kanel och rullade till snurror istället för vanliga bullar för jag hade slut på bullformar


sibel
PUBLICERAT: 2012-09-11, 23:15:28

Hej..
Smakar de som cafe baressos bullar? :)

Svar: Tycker du ska baka dom och sen får du avgöra själv! :)
Lelushka



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: