2012-05-19
 21:14:36

Saftig rabarberkaka med jordgubbar

Nu börjar dom bli lagom tjocka o fina, dom där stora stjälkarna med dom enorma bladen. Ja, jag talar om rabarbern. Här om dagen när jag kom hem så står det utanför min dörr en hel påse med nyskördad rabarber. Det var en av våra grannar som hade plocka dom, sköljt dom och lämnat utanför min dörr. Jag blev så lycklig! Tusen tack till dig.

En del frös jag in och en stor del blev till denna underbara kaka.


Jag körde med en dubbel smet av muffinssmeten:

4 dl mjöl
1 ½ dl socker
4 tsk bakpulver
2 krm salt
2 tsk vaniljpulver (räcker med ½ tsk bourbone vanilj)
1 dl marsanpulver (sådan man gör vaniljsås av)
1 stort eko ägg
3 dl mjölk
1 dl vanlig matolja

ca 1 kg rabarber
1 ½ dl jordgubbssylt
1 dl socker
½ tsk potatismjöl

Florsocker


Sätt ugnen på 175. Blanda alla torra ingredienser väl. Vispa ägg, mjölk och olja i ca 1-2 minuter.
Sikta i de torra ingredienserna och blanda till en smet.

Skala och skär rabarbern i ca 1 cm tjocka bitar. Blanda dom med jodgubbssylten, sockret och potatismjölet.

Klä en form med bakplåtspapper. Häll först lite av smeten i botten så att hela formen täcks. Fördela rabarberblandningen jämt över allt. Häll på resten av smeten.


Skjuttsa in i den varma ugnen i ca 30 min. Provstick med stickan.
Ta ut från ugnen och ta upp den med hjälp av bakplåtspappret. Lägg formen över den och låt den svalna. Pudra med florsocker och servera med krämig vaniljsås och glass.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: