2012-02-15
 14:53:12

Mina bästa semlor med egen valnötsmassa

Selmor är så gott! Fast då ska dom vara hemgjorda och istället för mandelmassa ska man ha i egengjord valnötsmassa. Valnöten är en populär nöt hemma hos oss. Används flitigt till det mesta.
När jag var halvvägs i bakandet upptäckte jag att jag saknade vispgrädde. Det fick bli vaniljvisp. När jag sen skulle spritsa den uppvispade vaniljgrädden upptäckte jag ett hål i spritspåsen så då fick jag klicka på det istället med sked. Vet ni vad?! Trots allt detta så blev dessa sååå otroligt goda.


Jag gjorde en något lösare bulldeg som fick jäsa två gånger innan jag bakade ut dom till bullar. Vägde degbitarna till ca 85 g st så dom skulle bli lika stora, jäsa lika fort och bli färdiga i ugnen lika snabbt.

Jag hade i:
ca 4 dl vatten
1 paket jäst
150 g smör
1 krm salt
1 ½ dl socker
1 tsk kardemumma
1 ägg (pensling)
mjöl.

Lös upp jästen ner med saltet o sockret, kardemumman och rumsvarmt smör. Blanda och tillsätt mjöl så degen precis släpper. Den ska vara mjuk o inte för fast. Låt jäsa ordentligt, rör om och låt jäsa ytterligare 30 min. Dela degen till ca 85 g stora bullar. Forma och lägg dom på bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med vispat ägg. Grädda på ca 200 grader i 10-15 min. Låt svalna.

Valnötsmassa:

200 g valnötter
2 dl socker
lite vatten eller mjölk samt
25 g smör.

Mixa till slät massa.

Snitta bullarna, lägg en klick av valnötsmassan, spritsa på vispat grädde, lägg på locket och pudra med florsocker. Koka gärna en kopp kaffe eller the, luta dig tillbaka o njut!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: