2012-02-23
 12:37:39

Himmelskt goda kärleksmums

Jag fick en konditor att avslöja sitt bästa recept. Hon trodde nog inte att jag lyssnade när hon rabblade upp allt som gjorde dessa kärleksmums till sådär himmelska godbitar. Jag var snabb att sen sätta mig i bilen och på en bit vanligt hushållspapper snabbt skriva ner allt hon sa. Jag kan ha missat något men det var dom godaste kärleksmumsen jag ätit. Ni måste baka dessa, njuta och lova mig att sprida receptet vidare för dessa måste alla få smaka.

5 ägg gärna ekologiska
2 ½ dl socker
4 ½ 4 ½ dl mjöl
3 2 tsk bakpulver
5 4 msk kakao (gärna en bra sådan)
300300 g smör
2 2 dl ljummet vatten
200 200 g choklad (gärna mörk 70%)

Smält smöret och blanda det med vatten. Låt svalna något.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa ägg och socker pösigt. 
Sikta alla torra ingredienserna ner i äggsmeten. Vänd försiktigt till en jämn smet. 
Tillsätt smöret och blanda allt (vispa inte).
Hacka chokladen.
Klä en plåt med bakplåtspapper, häll ut smeten, strö på chokladen och grädda i ca 15-20 min på 200 grader.  

Provstick så inte kakan blir torr. Den ska vara precis färdig.

Topping:
2 dl grädde
2 m2 msk espresso kaffe
200g choklad (gärna mörk 70%)
kokos

Värm upp grädden (får ej koka), tillsätt kaffet. Hacka chokladen och tillsätt den i grädden.
Rör om till chokladen smält och det hela börjat bli tjockt. Det får inte koka. Låt svalna.

Ta ut kakan från ugnen, ta upp den från plåten till den har svalnat.
Lägg tillbaka kakan i plåten när plåten är helt kall. Bred ut toppingen
och strö på med kokos.

Skär upp ordentliga rutor, lägg upp dom på ett fat, sätt dig bekvämt med en kopp kaffe eller the. Ät och njut!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: