2012-04-11
 00:59:06

Kycklingfrikadeller med pasta och krämig sås

Efter ett ofrivilligt uppehåll så kan jag äntligen blogga igen! Jag har skrivit på gruppens facebooksida och detta via min mobil då min dator slutat fungera. Nu har jag en ny dator och en hel del nytt som jag efter hand ska försöka att lägga upp. Vi har inte matstrejkat, så nu vet ni att min fråvaro från bloggen berodde på att jag varit utan dator.

Här nedan följer et gott recept på kycklingfrikadeller med pasta. Så har du överbliven ris, bulgur eller couscous släng den inte. Den åker ner i kycklingfärssmeten och blir till otroligt goda frikadeller.



Kycklingfrikadeller:

400 g kycklingfärs
1 dl kokt ris/bulgur/couscous eller ½ dl ströbröd
1 äggula
1 klyfta riven vitlök
1 msk ajvar
1 tsk vegeta
1 krm peppar
1 krm paprikapulver

Blanda alla dessa ingredienser till en smidig smet. Rulla till lagom tjocka biffar och stek dem i smör så att de får en fin yta.

Sås:

½ kg skogschampinjoner
1 gul lök
1 tsk paprikapasta
½ burk philadelphia med vitlök
2 msk creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
1 tsk vegeta
persilja färsk eller fryst
smör
Ev redning
 
Valfri kokt pasta.

Skiva löken och svampen. Fräs i smör. Skiva frikadellerna i lagom tjocka skivor. Stek ihop med löken och svampen. Tillsätt paprikapastan och lite vatten. I med vegeta och de övriga ingredienserna. Låt puttra en stund så att frikadellerna tar in av smakerna. In med den kokta pastan vänd så att allt blandas väl. Tillsätt ev redning om du vill ha tjockare sås. 

Servera och njut! 

 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: