2011-06-10
 21:13:20

Saftiga jungelmuffins med skumbananer

Det är nått med skumbananer. Påminner mig så om min barndom då jag ofta just fick skumchokladbananer av min farbror som var den snällaste person på denna jord. Han finns inte i livet men varje gång jag ser just sånna skumbananer så tänker jag extra mycket på han och minns med glädje alla våra skratt.
Idag blev dessa skumbananer till otroligt goda och saftiga chokladmuffins.


Till 6 stora Amerikanska muffins eller 12 små behövs följande:
4 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl socker
2 krm salt
3 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
ca 1 dl kakao
1 ägg
1 dl olja
3 dl mjölk
ca 16 skumbananer
100 g ljus blockchoklad/går bra med vit blockchoklad också
florsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Blanda samman alla torra ingredienser. Rör om och blanda väl.
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp. Rör ner äggvispet i mjölblandningen.
Rör till en jämn smet. Hacka chokladen och skumbananerna, spara 6 st. Blanda ner dom i smeten. 
Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för amerikanska muffins. Fyll dem lite mer än hälften.
Grädda 20-25 minuter i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 minuter.

Dela de 6 skumbananerna i 2 delar. Stick ner bitarna i de varma muffinsen och pudra med florsocker.
Låt svalna och njut!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: